Strefa rodzica

 powrót

Jadłospis młodego piłkarza

W poprzednim artykule poznali Państwo podstawy dietetyki, omówione zostały wstępnie takie pojęcia jak metabolizm, potrzeby energetyczne, czy białkowe.Ten artykuł przybliży Państwu dokładniej problematykę dietetyki sportowej dzieci, jej zadanie, wymagania stawiane opiekunom w celu zapewnienia prawidłowego rozwoju umysłowego i fizycznego młodych sportowców. Dowiedzą się Państwo także, jakie posiłki i przekąski są w skazane w okresach przed treningowych oraz po treningowych.

Podobnie jak dorośli, młodzi entuzjaści sportu powinni stosować zbilansowaną, zrównoważoną dietę, w celu zachowania zdrowia i osiągnięcia szczytowej wydolności. Nie wszyscy jednak jesteśmy świadomi różnic, jakie występują między dojrzałym organizmem a organizmem dziecka w wykorzystywaniu energii. Dzieci wykazują pewną „rozrzutność kaloryczną” w stosunku do dorosłych wykonujących te same czynności, czy ćwiczenia. Jest to spowodowane brakiem pełnej koordynacji u dzieci pomiędzy poszczególnymi grupami mięśniowymi pracującymi agonistycznie (mięśnie towarzyszące) oraz antagonistycznie (mięśnie przeciwstawne). W praktyce o znacza to, że procesy metaboliczne u dzieci są mniej wydajne, niż u młodzieży i dorosłych. Więcej w ARTYKULE

wróć do listy